Sylvia “Sylph” Barrett

SylviaSylvia “Sylph” Barrett volgde een 5-jarige opleiding (illustratie/grafiek) aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten te Den Haag en een 2-jarige opleiding (schilderen) aan de Heatherley School of Fine Art in Londen.

Sylvia werd geboren op 17 oktober 1951 te Leiden. Op 16-jarige leeftijd begon zij lessen te volgen in tekenen en schilderen, o.a. bij Jan Sierhuis en Nol Kroes aan de Vrije Academie in Den Haag. Daarna volgde een 5-jarige studie aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten te Den Haag (illustratie + grafiek), 1970-1975, en ze vervolgde met een 2-jarige studie aan de Heatherley School of Fine Art in London (schilderen), 1976-1978.

Sylvia werkte begin jaren tachtig in het atelier van Fred Hansen in Leiden, waar zij onder invloed kwam van het magisch realisme. Ze verrichtte illustratief werk voor D.C. Thomson & Co., Fleet Street, Londen, o.a. voor het blad “Twinkle”. Eind jaren tachtig kwam zij in contact met animatiefilmmakers. Ze maakte in 1991 een backgroundtest voor de film “An American Tale Two”, Animatiefilmstudio Steven Spielberg, Universal Pictures, London. In datzelfde jaar werkte ze aan de film ”Back to the Inkwell” van Ronald Bijlsma in Studio Mark Schopman, Antwerpen, België.

Van 1992-1994 was Sylvia werkzaam voor de animatiefilmmaker Piet Kroon in Utrecht (thans regisseur Disney Studio’s, Ca. U.S.A.), aan zijn film “Dada”, als painter + backgroundartist. Deze film heeft diverse prijzen ontvangen op internationale filmfestivals.

Ook werkte ze aan de televisiecommercial (Postbus 51) “Europa niet meer weg te denken” van Studio Comic House, Amsterdam. In 1995 nam Sylvia deel aan een Summercourse voor Professionals, Central Saint Martins College of Art & Design, London. In 1996 werkte ze gedurende een korte periode aan de animatiefilm “Holy Smoke” van Monique Renault, regie Frans van de Staak, Amsterdam.

In 1997 begon Sylvia als vormgever in het TV Toys Museum in Dieren aan de expositie ”25 jaar Loekie de Leeuw”. Daarna volgden nog vele andere exposities. Dit werk heeft ze voortgezet tot 2007.

In 2002 voerde zij de “Delight Lamp” uit voor industrieel ontwerper Frans van Nieuwenborg (1000 stuks) voor de museumwinkels van het Stedelijk Museum Amsterdam en het Museum of Modern Art, New York.

Ze volgde een cursus Mounting + Conservation, British Museum, London. Werkte, naast het werk in de kunst, aan diverse museale projecten (depot en restauratiewerkzaamheden), o.a. Rijksmuseum Amsterdam, Tropenmuseum Amsterdam, Museum voor Volkenkunde Leiden en Beeld en Geluid Hilversum.

Sylvia exposeert in binnen- en buitenland.